Tusen år
i Torsås
– Aron
Axelsson- född i Olofshylte
Genom ett
kungligt brev 1884 ändrades församlingens namn från Torsås till
Västra Torsås
Sjön åsnen till höger och Grönhult, Mörhult, Stahult,
Elensås till vänster.
År 1000,
hednatid, nybyggartid
Är man från Åsnenbygden med i vikingatågens handlande, härjande
krigande och rövande nere på kontinenten, medan kvinnor, barn,
gamlingar och trälar sköter jord och boskap? – Kanske några, men
de flesta familjerna är i full färd med att i sin egen takt
erövra nytt land, Vid den här tiden börjar man odla upp och
bygga nya gårdar – bygden sprider sig från Skatelöv, Torsås by
och Opparyd söderut in i skogslandet, gränslandet mot Skåne. Om
inte förr, så är det nu gårdar som Tvetaryd, Skulatorp,
Hynnenäs, Håldala, Mörhult, Torhult, Bohult, Horgeboda,
Hägersjöhylte och Helmeshult (heliga mossehult – låt fantasin
flöda!) och många andra börjar byggas – först kanske som fäbodar
för sommaren, senare som nybyggen och gårdar.
I gårdsnamn och byanamn lever några av våra förfäder från den
här tiden kvar, eftersom de har fått ge namn åt sina nya gårdar:
Skule i Skulatorp, Ebbe i Ebbön, Olof i Olofshylte, Tore i
Torhult, kanske Fröund i Fröseberg, Tveit i Tvetaryd, Slage i
Slagestorp. Nere på kontinenten fasar folk kanske för
tusenårsskiftet. Nu skall väl yttersta domen komma! Det är
mycket osäkert, om västratorsåsborna vet av något
tusenårsskifte.
Enligt legenden är missionären Sigfrid i Växjö och predikar just
vid tusenårsskiftet – kanske han reser i landskapet och besöker
Tors ås. Men kristendomen är nog ännu känd här bara som en saga,
berättad av dem som har besökt Västeuropa, eller av slavar som
har köpts eller rövats bort från kristna länder. Fakta är
sällsynt – kanske vi mest får veta genom att läsa Jan Fridegårds
bok Trägudars land eller Frans G Bengtssons Röde Orm – som
förresten på slutet tilldrar sig i vår bygd.
År 1100,
missionstid
Vite Krist tycks nu vara starkare än Asa-Tor och Oden, även
intill Odens sjö och Tors ås. Det är vid den här tiden folket
kring nordöstra Åsnen bygger en kyrka i Skatelöv, mellan Odens
sjö Tors ås. Det blir i början en helgedom för hela bygden, från
Salen i norr till Skånes och Blekinges gräns i söder. En runsten
funnen vid gamla kyrkan i Skatelöv berättar: ”Bose högg stenen
till skat-ma(nna) kyrka”. Än idag kan vi begrunda förfädernas
val av kyrktomt och gravplats. Gå en vacker dag upp på gamla
kyrkbacken bakom prästgården i Skatelöv och du kan ana hur
kullen genom seklerna har varit fylld av andakt, bävan, sorg och
glädje. Hit upp bär man barn som skall döpas och döda som skall
jordas under den första kristna tiden – ända nerifrån
Steglehylte och Häradsbäck. På väg till kyrkan kan torsåsborna
förundras över stenen, som nu blir rest vid deras kyrkväg i
Sjöby, där den runkunnige då, som nu kan läsa: ”Therid och och
Thunåke satte stenen efter Rumar – Gud hjälpe och själen
hans”. Och ett kors, ristat efter skriften, visar att Therid och
Thunåke var kristna.
År 1200,
kyrkobyggartid
Gårdar och människor blir alltjämt fler i den södra delen av
pastoratet, det vill säga i nuvarande Västra Torsås och
Härlunda. Kyrkan befäster sin makt och börjar kanske på allvar
bekämpa all ”hednisk villfarelse” – fast många vanor från
hednatiden alltjämt lever kvar och skall så göra ännu i
århundraden. Växjö har domkyrka och biskop, men stiftet omfattar
bara Värend. Linköping har större domkyrka, mer folk, mäktigare
biskop och rikare bygd och vill med den starkes rätt ta över
hela Småland. Då skriver någon munk eller präst i Värend ner
legenden om Sigfrid, och den blir ett så kraftigt argument för
Växjö, att stiftet får leva vidare och så småningom växa ut till
ett Smålandsstift.
Nu börjar man tycka, att kyrkvägen från södra Stor-Skatelöv är
för lång och en kyrka i söder planeras – kanske träter man om
var den ska all placeras – i Torsås by, Skulatorp, Köp, Ryd,
Lönashult eller någon annan by.
Eller är det kanske självklart, att kyrkan placeras på den
plats där man sedan långa tider har brukat dyrka sin gud Tor och
där man kanske har begravt sina döda. Kyrkan byggs i Torsås
senast någon gång under 1200-talet.
Vill man veta mer om hur det gick till, när och man skulle bygga
en ny kyrka i Småland vid denna att tid, kan man läsa den
målande och bitvis drastiska kyrkobalken i Smålandslagen,
skriven just på 1200-talet.
År 1300,
kyla och pest
Västra Torsås är egen kyrksocken, den sträcker sig från
Torsås by i norr till Danmarks, det vill säga Skåne-Blekinges,
gräns i söder.
Vi vet genom ett brev, som är daterat här 1290, att Västra
Torsås socken nu finns – men vi vet inte hur länge den har
funnits.
Ungefär samtidigt som den ökande befolkningen och bebyggelsen
har lett till, att en ny kyrksocken har bildats, avtar från
omkring 1300 befolkningsökningen och övergår i folkminskning.
Klimatet blir enligt all historisk forskning kallare, och när
människorna lever nära gränsen för svält, behövs inte stora
försämringar för att en katastrof ska inträffa. Vi vet inte i
detalj hur mycket vår bygd påverkas, men historikerna kan
konstatera folkminskning och lågkonjunktur i hela Norden. Gårdar
läggs öde. Från kungen och stormännen kommer 1335 påbud, att
träldomen ska upphöra, så vi kan tänka oss att ett antal före
detta trälar nu tar över ödelagda gårdar i bygden. Och 1350
inträffar den verkligt stora katastrofen, digerdöden.
År 1400,
union och återhämtning
Efter den stora döden är det glesare mellan gårdarna eller
åtminstone mellan människorna. Hur ödesdiger pesten har varit
här i bygden har vi idag ingen kunskap om, endast gamla sägner.
Men nu är det gott om jord till de överlevande, klimatet börjar
bli gynnsammare igen, grödorna växer, boskapen förökar sig och
det gör också människorna.
De västratorsåsbor som besöker Allbo ting i Alvesta får veta att
drottning Margareta och stormännen på möte i Kalmar 1397 har
bestämt att Nordens riken: Sverige-Finland, Danmark, Norge och
Island nu och i all framtid ska vara en union under en regent
och de får veta att till kung har prins Erik av Pommern utsetts,
ättling till gamla nordiska kungar. Svensk nationalkänsla eller
danskhat finns väl ännu inte i Värend. Människorna här känner
sig nog i första hand som Allbobor och Värendsfolk, och
kontakterna till Skåne och Blekinge över riksgränsen går på
ridstigar genom obebyggda gränsskogar, liksom åt Möre i öster,
Njudung i norr och Finnveden i väster.
Men om någon framsynt torsåsbo funderade över vad unionen
betydde, skulle han nog ha glatt sig över att vår bygd inte
skulle ligga i skottlinjen för svensk-danska krig i
fortsättningen. Men ack, vad han i så fall bedrog sig.
År 1500,
unionskrig och utveckling
Den gamla fiendskapen mellan Sveariket i Mälardalen och
Danariket vid Öresund blir inte mindre av unionen, tvärtom
krigas det för fullt under unionstiden 1389 – 1520 och det finns
all anledning att tro att vår bygd är inblandad, där den ligger
vid gränsen mellan fiendernas huvudländer. Troligen tycker våra
förfäder att det kvittar lika, om kungen sitter långt nere i
söder eller långt uppe i norr – bara han låter oss vara
någorlunda i fred. Kanske är påven och den stora europeiska
katolska kyrkan med sina representanter, sockenprästen och
kringvandrande munkar, den viktigaste överheten för våra
förfäder. I den svåra tiden, som har varit, har kyrkan spelat en
stor roll och blivit rik på kuppen – folk har gett skatt, gåvor
och gårdar för att få kyrkans och Guds välsignelse och skydd mot
svält, pest, fattigdom, död och helvete. Ingen skulle tro det,
om någon nu påstod, att snart skulle kungen i Svearike ta påvens
roll som ledare för kyrkan och att han skulle för sig och staten
lägga beslag på det som sockenborna hade skänkt till sin kyrka:
gårdar, kyrksilver, klädnader, ja till och med en kyrkklocka.
År 1600,
stormaktskrig, folknöd
Från Gustav Vasas tid och framåt kan vi få tydligare bilder av
livet i socknen genom skattelängder som jordebok och
tiondelängd och genom domböckerna från Allbo ting, som ofta
mycket ingående berättar om händelser. Det normala livet i
bygden, i vardag och helg, i gårdar och byar, kommer oftast inte
på pränt, men de glimtar, som ges i samband med olika domar etc
ger ändå intressanta inblickar i liv och tänkesätt. Det som
kanske tydligast framgår är, att människorna är sig ganska lika
genom tiderna, men att samhällets syn på egendom, brott och
straff har ändrats i grunden.
Vad talas det om i Västra Torsås vid sekelskiftet år 1600? Det
talas säkert om SjögårdsNilsas hustru, som vid tinget i Allbo,
hållet i Ströby den 5 september år 1600, bekänner hor med tre
karlar, en gift, en trolovad och en ogift. Hon blir ”dömd från
livet”.
Men när hennes släkt erbjuder sig ”lösa hennes liv”, eftersom
hon har många barn, blir hon ”av överheten förskonad”, mot att
släkten lägger 15 oxar och 15 daler. En god affär för samhället.
Flera gårdar i socknen byter ägare vid sekelskiftet, bland
annat Öveshult, Torhult, Hynnenäs, Hökhult och Fröseberg. I
Fröseberg har den gamle bonden Måns dött. Säljarna är sju, av
vilka fyra är syskon till köparen, medan tre har mer avlägsna
arvsanspråk. Köpare är sonen i gården, Olof Månsson, och han ska
betala 184 daler, 5 lod silver och en skäppa salt enligt Allbo
dombok från 27 augusti 1601.
Hur många djur och hur stor odlad areal hade man på gårdarna vid
den här tiden? En extra skattelängd, en sorts förmögenhetsskatt,
från år 1600 ger besked. Ett par exempel (reservation för
eventuellt ”skattefusk” och felläsning) ur en gammal skadad
skattebok:
MÖRHULT by med tre bönder, Jon plus två. De tre bönderna hade
tillsammans:
Utsäde 8 tunnor (dvs 8 tunnland åker)
2 oxar, 1 tjur, 10 kor, 3 bockar, 14 getter, 12 får, 4 lamm, 2
svin, 1 häst, 2 ston.
Skatt: 7 daler 6 öre
Säkert pratar torsåsborna vid sekelskiftet 1600 om storbonden
Håkan Carlsson i Skallekulla, som har dömts till 6 par oxar och
60 daler i böter för hor en väldig summa, som han inte kan
betala utan sätts i fängelset på Kronoberg. Han rymmer därifrån,
och brodern, länsmannen Jöns Carlsson i Tullanäs erbjuder sig
betala boten, om Håkan får återvända som en fri man. Det slutar
med att Håkan och hans mor, hustru Kirstin i Olofshylte med
flera måste sälja Stora Skallekulla ur släkten till Gumme
Åkesson i Torp för ”half nittonde tjog daler i silf och
penningar”, det vill säga 18½ tjog, =370 daler. Från Gumme
härstammar en stor del av befolkningen i Västra Torsås och
omgivande socknar via hans tre söner, nämligen nämndemannen Jon
Gummesson d ä i Skallekulla, riksdagsmannen Måns Gummesson i
Jungfruboda och nämndemannen Per Gummesson i Knihult. Om Håkan
Carlssons olyckor kan man läsa i flera paragrafer i Allbo dombok
1600-1601.
Den dömde Håkans bror, länsmannen Jöns Carlsson i Tullanäs, kom
inför Allbo ting och ”kagligen gaf tilkienna att der låg en
skattegård i Torsås socka benempdt Tollanes som ägorna varo ifrå
bygda och skatten intet förminskat”. Av inlagan framgår, att tre
systrar hade ägt Tullanäs, den ena hade skänkt sin tredjedel
till sin ”socknakyrka Torsooås”. I skattehänseende hade det
blivit ett helt skattehemman Stora Tullanäs och ett halvt
kyrkohemman Lilla Tullanäs. Nu har sedan en tid de två gårdarna
ägts av Jöns, som begär, att de ska skattas som ett
skattehemman.
Och en bäck som skattats för 2 lispund ål om året beräknas inte
ge mer än
½ lispund. Gårdarna läggs samman till 1 mantal skatte Tullanäs.
Det skvallras i socknen om den för trakten rike bonden i
Flogmyra, Nils Räff, som har stor familj och som har bedrivit
hor med en ogift kvinna, Per Tykes dotter i Torsås, hans kusins
dotter. Hon döms att betala 40 daler i böter och att slita ris –
inte vid Torsås kyrka som brukligt är, utan vid domkyrkan på
grund av släktskapen. Men Nils har rymt till krigsfolket i
Livland på andra sidan Östersjön för att undkomma en trolig
dödsdom. Om detta kan man läsa i Allbo härads dombok från tinget
i Aringsås den 16 maj år 1601. Huleviks gård ägs nu av Anders
Stråle af Ekna, kung Karl IX: s fogde på Kronoberg. Han är i
Hagsverksboda på syn den 19 oktober 1603 tillsammans med 12
nämndemän från Allbo. Han begär ”Rannsakning om Hagzwarsmo hvad
heller det låg på Häritzskogen eller thill hans och hans dotters
gårdh i Hulewijck och Hagzwarsbo”.
Då beviste häradsnämnden att där (på häradsskogen) var två
skattehemman Horieboda och Flogmyran, ett kronohemman
(Hagverksmo?), två frälsehemman nämligen Hulevik och
Hagverksboda och sex torp: Engia Mo (Änganäs-Moen),
Truwödzmåla, Neffsiökulla, Palmerydh, Ulfön och Sellön. Dessa
äro i pass vid 18 år gamla. Halva kronohemman på häradsskogen
är ”Horienäs, Stockhyltan, Ramneberg och Robbatorpitt”.
Hagsverksmo är byggt på häradsskogen, och bör därför vara
krono, menar nämnden, men det byggdes från Hagsverksboda under
dåvarande ägaren Jöns Arvidsson (Rosenbielke) på Lästad, och
Anders Svensson vill därför få det erkänt som frälse och
tillhörigt Hulevik-Hagsverksboda.
Häradsnämnden går inte med på det om inte han far det godkänt av
”vår nådiga och höga ofwerheet”, det vill säga kungen.
Hagsverksmo förblir krono. Vi kan observera att Tärningetorp och
Horgemo ännu inte finns – Tärningetorp skatteläggs cirka 1600
men Horgemo först ett par hundra år senare.
År 1700,
krigströtthet och pest
Det stora nordiska kriget rasar, tonåringen Karl XII har nyss
blivit kung, grannländerna har förklarat krig. Något årtionde
tidigare har indelningsverket kommit igång, nu är de nya
yrkessoldaterna ute i kriget, medan deras hustrur och barn får
gå hemma och kämpa med sorgen och med arbetet på soldattorpen.
Gården Jungfruboda, också kallad Puttetorp, och folket där låter
tala om sig. Gården har varit riksdagsmannagård åt Måns
Gudmundsson. Troligen är det en son till honom, Peder Månsson
som har ärvt hela eller andel i gården, och i mitten av
1690-talet är dennes son Per Persson med hustrun Svenborg
Hansdotter boende i gården. Per Persson dör 1694 och den unga
änkan Sven-borg, född cirka 1670, bor kvar. Hon är dotter till
bonden Hans Nilsson i Ryd, senare ägare till Kull och Brogård.
Änkan Svenborg har ena halvan i huset, medan en ung man, hennes
trolovade Åke Månsson och hans föräldrar Måns Åkesson och
Johanna Nils-dotter har flyttat in i den andra ändan. Mellan
deras stugrum är en gemensam förstuga. På Allbo härads ting i
november 1698 berättas en tragikomisk historia från gården.
En soldat och en dräng i Svenborgs stuga tycker sig en kväll
höra något mystiskt från förstugan.
De tror det är ett spöke och vill skrämma iväg det med att
skjuta ett skott ut genom dörren. Men skottet går igenom båda
dörrarna i förstugan, in i den andra familjens stugrum och dödar
mor Johanna som ligger i bänken.
Hela historien finns att läsa i Johan Nilssons bok Västan om
sjön Åsnen, del 3: ”Sköt käringen i stället för trollet”, och
som original i Allbo härads dombok från februari 1699. Där får
man en mycket intressant beskrivning av hus och människor i en
torsåsgård för 300 år sedan.
Svenborg är som sagt änka, trolovad med Åke Månsson. Men vid
trolovningen har man gjort vissa överenskommelser om
äganderätten till gården, och två svågrar till Svenborg, Anders
och Gudmund Perssöner, klandrar.
Från motsidan kontrar man med att dra fram misstankar att
Svenborg ”inte är fri för” en salpetersjudare och en soldat,
men den anklagelsen avvisas av häradstinget. Trolovning är vid
denna tid en juridiskt bindande akt, därför måste domkapitlet
godkänna en skilsmässa. Utöver problemen kring övertagandet av
gården, säger sig de båda trolovade bli allt mer osams
efterhand. Trolovningen bryts 1699 och Åke Månsson flyttar från
Jungfruboda. Svenborg gifter sig, troligen redan år 1700, med
Simon Jonsson, en änkling från Torsås Hinsegård, som 1698 mist
sin första maka och deras barn i barnsäng. Simon och Svenborg
fostrar flera barn; ett par döttrar med familjer bosätter sig i
Hinsegård – kanske ärvd efter (farbrodern?) Lars Jonsson,
vilkens familj utplånas i pestepidemin 1711-1712.
1800,
befolkningsexplosion
Vid sekelskiftet 1800 – mer exakt år 1805 – har Västra Torsås
1989 invånare, 955 män och 1034 kvinnor. På hundra år har
befolkningen ungefär fördubblats och sedan 1750 ökat med 662
från 1327 till 1989 eller med cirka 50 procent.
Under de följande 75 åren skulle folkmängden i socknen dubblas
igen till 4000 – trots utvandringen, som började på allvar på
1860-talet. Det är inte att undra på att gårdar delades, torp
och backstugor växte upp överallt i skogarna och vid vägarna för
att alla skulle få plats. Ny mark odlades upp, framförallt genom
utdikning och nyodling vid sjöar och mossar.
Befolkningsstatistik från början av 1800-talet (1805):
988 personer – dvs alva befolkningen är under 25 år,
628 är mellan 25 och 50 år,
341 mellan 50 och 75 år och endast
32 personer är över 75 år.
209 är självägande bönder och 17 arrendatorer,
52 torpare och nybyggare,
54 arbetsföra backstugusittare och inhyses,
83 ”åldrige och bräcklige bönder och torpare”
175 ”bondedrängar” och 179 pigor,
19 soldater och en befälsperson, en skomakare och en skräddare,
vardera med en lärling.
Av de 427 hushållen betecknas 35 som förmögna, 153 som
”behållne”, 218 som fattiga och 21 som utfattiga. Den odlade
arealen i socknen uppges till 599 tunnland, antalet hästar
uppges till 218, oxar 436, kor 468, ungboskap 238 och får
1308. I snitt flyttade vid 1800-talets början cirka 40 personer
ut ur socknen per år och lika många flyttade in. Uppgifterna är
hämtade från en redogörelse som med vissa mellanrum skulle
lämnas till myndigheterna: ”Formulär för folkmängdens
antecknande på Landsbygden”.
En
bouppteckning från år 1800
På hösten 1799 dör Botil Svensdotter i Moeboda. Botil är född
cirka 1740, men var och av vilka föräldrar är än så länge okänt.
Hon nämns i traktens kyrkböcker första gången i slutet av
1750-talet, då hon står dopvittne i Kull och Brogård. Hon gifter
sig 1762 i Gottåsa med bonden Petter Nilsson (son till
skogvaktaren Nils Horndal och Malin Brodds-dotter Holm). Botil
och Petter får ett enda barn, Malin Pettersdotter, född 1767 i
Gottåsa.
Familjen flyttar till Hjortatorp år 1770, där maken dör 1778.
Botil gifter om sig 1779 med den 20-årige Jöns Svensson i
Linneryd – själv är hon närmare 40 år. Botil och Jöns bor först
i Linneryd innan de köper Moeboda. De får tre barn, men bara ett
av dem lever vid moderns död, yngsta dottern Eling Jönsdotter
född 1786. Eling gifter sig vid 14 års ålder med 21-årige bonden
Jöns Månsson i Ryd och blir mor till 11 barn. Den äldre
halvsystern Malin Pettersdotter har 1782, som 15-åring, gift sig
med Anders Olsson från Ryd (son till Olof Andersson och Gunnil
Esbjörnsdotter). Malin och Anders har också många barn, alla
födda i Hjortatorp. Fast Botil själv bara har två barn när hon
dör, är hon genom sina många barnbarn anmoder till många nutida
ättlingar i våra trakter och ute i världen.
När det gäller att få en bild av livet i ett bondehem i gångna
tider, finns knappast någon bättre väg än att studera
bouppteckningarna, som tar med allt som finns i ett hem, också
beskrivningar av vissa ting som kläder och boskap.
Genom att studera hur sakerna värderas, kan man få ett intryck
av vad som är viktigt och vad man uppskattar. Men framförallt
bilden av helheten, hemmets hela innehåll, ger en levande bild
av tidens förhållanden.
Värdet på behållningen sätts i tidens mynt: riksdaler och
skilling. En skilling motsvarar två hundradelar av en riksdaler
– du kanske har hört att 25-öringar förr kallades
tolvskillingar?
Sekelskiftet 1900
För hundra år sedan var vår bygd — liksom hela landet – i många
avseenden präglad av utvandringen. Alla hade släkt, vänner,
grannar över där, breven duggade tätt med hälsningar och dollar.
Utvandringen hade varit störst på 1880-talet, samtidigt som
befolkningssiffrorna var som högst med 4000 invånare i socknen
1882.
Nu vid sekelskiftet hade folkmängden minskat till 3559.
Fortfarande var många fattiga torpare, backstugusittare,
inhyses. Det var många som ville resa ut av olika anledningar,
men mest för bättre arbete och bättre lön. Alla hade inte råd,
men det fanns olika sätt att skaffa respengar. Vanligast var
kanske att man fick pengar eller biljett från tidigare
emigranter.
Ett mer ovanligt sätt använde en ung man i V. Torsås. Han hette
Stål och bodde med hustru och ett par barn i ett torp mellan
Tullanäs och Stockhyltan i början av århundradet. Redan då var
det till Växjö man måste fara eller skicka bud för att få tag i
starka drycker. Inför julen ett år planerade Stål att resa till
Växjö, och han erbjöd sig att köpa hem julbrännvin till grannar
och vänner. Det blev en ansenlig summa pengar han fick i
förskott. Då om inte förr flög något i honom — han reste inte
till Växjö och han köpte inte brännvin — han köpte en
Amerikabiljett för pengarna och gav sig iväg! Den julen blev
det kanske lite snålt med julbrännvin i vissa stugor till
karlarnas förtret (men kanske till några kvinnors och barns
glädje?). Man kan tänka sig att Ståls hustru och barn inte fick
en alldeles fröjdefull jul men kanske visste de redan då om att
mannen snabbt skulle arbeta ihop pengar till deras överresa. Så
skedde nämligen. Var inte det väl använda brännvinspengar?
Bygdeskalden Albert i Horgeboda lär ha diktat en visa om
julbrännvinet som förvandlades till Amerikabiljett, men den har
jag förgäves försökt få tag i. Har du den så skicka den till
hembygdsföreningen!
Vad läste folket i Västra Torsås i tidningen vid förra
sekelskiftet — de som hade sådan? Ett par notiser i Växjöbladet
från januari-februari 1900 får vara exempel:
16
januari.Till främmande världsdelar utvandrade i fjol enligt
officiella uppgifter 10.192 svenskar. Från Kronobergs län
utvandrade 588 personer år 1899. Fläskpriset är 62 öre per kilo
för skåningar.
20januari. Mot en årlig ersättning af 450 kronor har Johan
Olsson i V Thorsås åtagit sig underhållet av Tornevägen.
2 februari. Godt om älgar är det nu här i Kronobergs län. På
åtskilliga platser får man se flockar på 8 å 10 st.
8 februari. Bicykelryttarna hafva allaredan börjat visa sig å
Alfvesta gator och vägarne däromkring, med sina hjul sökande sin
slippriga väg bland snö och is.
2000 Nytt
århundrade, nytt årtusende
V.Torsås har nu cirka 1200 sockenbor — säkert betydligt mer än
när årtusendet började — men bara en tredjedel av vad det var
för hundra år sedan, men med betydligt högre medelålder.
Folket i socknen har minskat i antal det senaste seklet — men
ökat i rikedom, bekvämlighet, hälsa, livslängd, upplysning,
kunskap, möjligheter.
Vad har vi förlorat — vad har vi vunnit? Det är längre mellan
stugorna i kilometer —men närmare i tid med våra bilar och
telefoner.
Är det närmare eller längre mellan hjärtana? Beroendet av
grannar och familj har minskat, i takt med det har toleransen
ökat. Utvecklingen är som oftast på både gott och ont.
|